9 Ocak 2017 Pazartesi

Etki Alanı: Niteliğin aldığı değerlere etki alanı (domain) adı verilir.


Örneğin, “PERSONEL” varlığının “adı ve soyadı” niteliği, birçok PERSONEL adını ve soyadını içeren bir dizidir.
O halde nitelik, matematiksel anlamda bir fonksiyon olarak da değerlendirilebilir. Bir varlık kümesinden bir etki alanına eşlendirmeyi sağlar. Bu sayede her varlık, nitelik ve veri değeri olarak veri çiftleri biçiminde gösterilebilir.



Örneğin bir “PERSONEL” varlığı;
(nitelik, etki alanı)


“PERSONEL” varlığının bir elemanı için veri çiftleri yandaki şekildeki gibi ifade edilebilir.

Türetilen Nitelik

Bir nitelik kullanılarak, bir başka varlık niteliği elde edilebiliyorsa, bu yeni niteliğe türetilen nitelik adı verilir.
Örneğin; “PERSONEL” varlığının “doğum tarihi” niteliğinden yararlanılarak, “yaş” niteliği elde edilebilir.

Bir PERSONEL’in doğum tarihi 1961 ise, içinde bulunduğumuz yıldan yararlanılarak, bu tarih çıkarılır ve bu PERSONEL’in yaşı bulunur. O halde, PERSONEL’in “doğum tarihi” niteliği belirli ise, “yaş” isimli bir nitelik tanımlamaya gerek yoktur. “Yaş” niteliği bir türetilen nitelik olarak değerlendirilir.


Çok Değere Sahip Nitelikler

Bir nitelik birden fazla değer ile eşlenebiliyorsa, çok değere sahip nitelik adı verilen bir kavramdan söz edilir.
Örnek: Bir kişinin “beğendiği araba markaları” isimli nitelik, birden çok arabayı kapsayacağı için bu niteliğin çok değere sahip bir nitelik olduğu kabul edilir.
Araba Markaları Niteliği: Renault, Ford, Wolksvagen, Toyota, Nissan, Opel …vs.

Birleşik Nitelik

Birden fazla nitelik birleştirilerek yeni bir nitelik oluşturulabilir. Bu tür niteliklere birleşik nitelik adı verilir.




Rol: Bir ilişki varlığın bir fonksiyonu ise, buna rol adı verilir.

Örneğin, “PERSONEL” varlığı hem yöneticileri hem de işçileri kapsayacaktır. Bu varlıklar arasında bazıları diğerlerinin yöneticisidir. “Kim kimin yöneticisidir?” biçimindeki bir ilişkiyi göz önüne alalım. Bu ilişki;

(Yönetici, İşçi) çiftleriyle karakterize edilir. Ancak bu çiftler arasında, (İşçi, Yönetici) çiftleri göz ardı edilir.



Örnek: “PERSONEL” varlığı ile niteliklerini göz önüne alalım. Bu varlığın nitelikleri ve etki alanı, yani içerdiği değerler gösterilmiştir.

Buna hangi PERSONEL’in, diğerinin yöneticisi olduğunu belirleyen “çalıştığı kişi” ilişkisini göz önüne alarak rol çiftlerini belirlersek;

(Neslihan, Derya)
(Neslihan, Semih)
(Serkan, Mehmet)

Varlık ve İlişki Kümeleri


Varlıklar arasındaki bağlantıya ilişki adı verilir.

Örneğin, “Cumhur” varlığı ile “Dersler” varlığı arasında bir ilişki vardır. Çünkü, “Cumhur” bir öğrencidir ve aldığı dersler “Dersler” varlığı ile gösterilmektedir.

Aynı tür ilişkilerin oluşturduğu kümeye ilişki kümesi denir ve bu ilişki kümeleri R ile gösterilir.
Aynı tür ilişkilerin oluşturduğu kümeye ilişki kümesi denir ve bu ilişki kümeleri R ile gösterilir.

Örneğin n?2 olmak üzere E1,E2,...,En ilişkileri için R ilişki kümesi; {(e1,e2,...,en) | e1€E1, e2€E2,...,en€En)}’in bir alt kümesidir. Buradaki (e1,e2,...,en)’e ilişki kümesi denir.
E1, E2,.... En varlık kümeleri ise, bu kümeler arasındaki R ilişkisi şu şekilde tanımlanır:

Örnek: Aşağıdaki iki varlık kümesini göz önüne alalım. Bu varlık kümelerinden birincisi öğrencileri, ikincisi ise bu öğrencilerin aldıkları dersleri içermektedir.

E1={Burak, Begüm}
E2={Matematik, Fizik}

Bu iki küme arasındaki ilişki, öğrencilerle dersler arasında olan ilişkidir. Bu ilişkileri, öğrenci – ders çiftleri biçiminde ifade edebiliriz.


Tüm öğrencilerle tüm dersler arasındaki ilişki ise kartezyen çarpım yapılarak ortaya konulur.

Kartezyen çarpım, iki küme arasında olası tüm çiftleri ifade etmektedir.

İki varlık kümesi için kartezyen çarpım şu şekildedir:

E1 x E2={(Burak, Matematik), (Burak, Fizik),
               (Begüm, Matematik), (Begüm, Fizik)}


Aşağıda gösterildiği biçimde üç ilişki kümesi tanımlayalım:

R1={(Burak, Matematik)}
R2={(Burak, Fizik)}
R3={(Burak, Matematik), (Begüm, Matematik)}

Bu ilişki kümeleri için aşağıdaki bağıntıların doğru olduğu görülür:

R1 ? E1 x E2
R2 ? E1 x E2
R3 ? E1 x E2

Bu örnek bize, iki veri kümesi arasında geçerli tüm ilişki kümelerinin, R ilişki kümesinin bir alt kümesi olduğunu göstermektedir.

Örnek: Bir bankanın müşterileri ve bu müşteriler için bankanın düzenlediği hesaplar birer varlık olarak kabul edilir. Bu iki varlık arasında müşteri-hesap no biçiminde ifade edilen bir ilişki bulunmaktadır.











“Müşteri” ve “Hesaplar” varlıkları arasında ikili ilişki bulunmaktadır.

Bu ilişki kümeleri şu şekilde ifade edilebilir:

R1 = {(Burak, 1350), (Burak, 1400)}
R2 = {(Begüm, 1525)}
R3 = {(Selin,1111)}
R4 = {(Sezin, 1200)}
R5 = {(Deniz, 1500), (Deniz, 1750)}

3. Nitelikler

Nitelikler: Bir varlık, çok sayıda nitelik yardımıyla tanımlanabilir.

Örneğin, “PERSONEL” varlığının nitelikleri yandaki gibi olabilir:










Varlık-İlişki Modeli (Entity-Relationship Model)

Zaman içinde, her bir veri modeli için birçok VTYS üretilmiştir. Ancak şu ana kadar hiçbir VTYS içinde kullanılmamış bir veri modeli daha bulunmaktadır. Bu veri modeli Varlık-İlişki Modeli (Entity-Relationship Model) adıyla bilinmektedir.
Varlık-ilişki modeli, Türkçe kelimelerinin baş harflerinden türetilerek Vİ veya İngilizce kelimelerinin baş harflerinden türetilerek ER modeli olarak kısaca isimlendirilir.

Varlık-ilişki modeli herhangi bir VTYS’nde kullanılmasa bile, veri çözümlemede, modellemede ve ilişkilerin ortaya konulması açısından çok kullanılan bir araçtır.
Bu modelin kullanımı ile VTYS?’den bağımsız olarak veri çözümlenir, modellemesi ve ilişkileri tamamlandıktan sonra herhangi bir VTYS veritabanı şemasına dönüştürülür.


Varlık (entity), var olan ve diğer varlıklardan ayırt edilebilen bir nesnedir.

Örneğin;
Bir bilgisayar,Bir tavşan,Bir araba, Bir kız çocuğu birer varlık olarak değerlendirilir. Bu kavram, aslında dünyamızdaki var olan nesneleri, olayları ve kavramları tanımlamaktadır.

Varlık Dizisi
Aynı türdeki varlıklar bir araya gelerek bir varlık dizisi oluşturuyorlar.

Örneğin; “Adam” bir varlık olmasına karşılık; onun yer aldığı “öğrenci” tanımı da bir varlık olarak değerlendirilir.
Aynı türdeki varlıklar bir varlık dizisi ya da bir başka deyişle varlık kümesi oluşturur.

Örneğin; bir okuldaki tüm öğrenciler «öğrenci», bu okuldaki tüm dersler ise «ders» isimli bir varlık olarak değerlendirilebilir.
Çok sayıdaki öğrenci topluluğu da bir varlık oluşturur.









4 Ocak 2017 Çarşamba

Online Yazılım Eğitimi

Web teknolojilerindeki gelişmeler pek çok eğitimin sanal ortama aktarılmasını sağladığı günümüzde; online eğitim veren üniversitelerin ve eğitim merkezlerin olduğu görülmektedir. Bu alanda uluslar arası yazılım eğitimlerini veren pek çok  sistem bulunmaktadır. Google Developers, Codecademy, Code School, Team Tree House siteleri bu online eğitim sistemlerine örnek olarak verilebilir.

Bu siteleri aktif olarak kullanabilmek için iyi düzeyde İngilizce bilgisine sahip olmak gerekmektedir. Ancak Türkçe olarakta hazırlanmış iyi düzeyde eğitim içeriği bulunan ve profesyöneller tarafından oluşturulmuş online yazılım eğitimi veren sitelerde bulunmaktadır.

Zenginleşen eğitim içeriği ile iyi bir alternatif olan Açık Akademi bunlardan biridir. Microsoft Türkiye tarafından hazırlanan ve Microsoft teknolojilerinin ağırlıklı olarak yer aldığı eğitim sitesinde yüzlerce Türkçe eğitim videosu bulunmaktadır. Site tarafından verilen bilgiye göre ilerleyen dönemde Sanayi 4.0, Nesnelerin interneti ve Big data ile ilgili videolarda sisteme eklenecek.

Bir diğer güzel alternatif ise Geleceği Yazanlar Türkcell tarafından hazırlanan geleceği yazanlar sitesindede yine profesyöneller tarafından hazırlanmış güzel ve eğitim açısından bilgilendirici videolar bulunakta.


Son olarakta Youtube üzerinden youtuber denilen ve Youtube üzerinden video paylaşanlarıda unutmamak lazım.



3 Ocak 2017 Salı

Rakamlarla Yazılım Sektörü

Yazılım ve donanım alanlarını birleştiren Bilişim sektörü, Dünya'da tirilyon dolar üzerinde bir pazara sahiptir. Türkiye'deki Bilişim sektörünün ekonomik büyüklüğüne bakacak olursak 2016 yılı itibari ile yaklaşık olarak 130.000 kişinin çalıştığı ve 85 Milyar TL lik bir pazar büyüklüğüne sahip olduğu söylenebilir. Bu 85 Milyar TL lik pastanın sadece 10 Milyar TL lik kısmı yazılım alanından oluşmaktadır. 10 Milyar TL nin ise sadece %30'luk kısmı yerli yazılımlar ile karşılanmaktadır. Yerli yazılımların ihtacat oranlarına baktığımızda; %0.5'lik bir kısmının yazılım ihrcatından oluştuğu görülmektedir. Gelişmiş ülkelerde ise bu oran %5'ler düzeyindedir. Her yıl yaklaşık 5.500 Bilgisayar ve Yazılım mühendisinin mezun olduğu ülkemizde yerli yazılımların desteklenmesi için çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından (Kosgeb, Tübitak, TTGV, Tekno girişim,vb) kapsamlı çalışmalar başlatılmıştır. Sektörel öncelik verilen ve pek çok vergi avantajı sağlanan yazılım sektörünün, 2023 yılında 10 Milyar $'lık yazılım ihracatı yapması hedeflenmiştir. Bu iddalı hedefe ulaşmamız ümidi ile.

21 Aralık 2016 Çarşamba

Kod Yazmadan Kolayca Mobil Marketler için Oyun Geliştirme

Bilgisayar oyunlarının geliştirilmesi uzun ve zahmetli bir iştir. Bu iş için genellikle on binlerce satır kod yazılması, yazılımcıların uzun saatler boyunca emek harcaması ve genellikle bir oyun geliştirme
platformu kullanılması gerekmektedir.

Oyun geliştirme platformu olarak Unity oyun geliştiriciler arasında çokca kullanılsa da, Cocos2D, Multimedia Fusion, Game salad, Game Maker gibi başka oyun geliştirme platformlarıda bulunmaktadır.

Örnek olarak 1993  yılında Paris'te kurulan Click Team şirketi tarafından geliştirilen Multimedia Fusion oyun geliştirme platformu bir dizi GUI aracı kullanarak etkileşimli yazılımlar geliştirebilmektedir. 

"Oyun geliştirme daha önce hiç bu kadar kolay olmamıştı" sloganı ile oyunlar geliştiren Multimedia Fusion kullanılarak geliştirdiğiniz oyunları sadece Windows ortamında değil farklı platformlarda da kullanabiliriz. Bunun için program içerisindeki Build seçeneği kullanılarak geliştirdiğimiz uygulamayı, Android (Apk), IOS, HTML5, Flash, XNA gibi platformlara kolayca çevirebiliriz.

Multimedia Fusion'ın diğer bir özelliğide kod yazmadan sadece olay tabanlı akış ile oyunlar geliştirilebilmesidir.

Örnek olması amacı ile WarCrime adında bir bilgisayar oyunu sadece 15 dakika içerisinde Multimedia Fusion kullanılarak geliştirilmiş ve Android markete yüklenmiştir. WarCrime oyunu Android marketten incelemek amaçlı olarak indirilebilirsiziniz. (Bu çok basit oyunun amacı 6 haraketli karakterden kaçarak onları vurmak.)

Multimedia Fusion kullanılarak geliştirilmiş çok sayıda profesyonel 2D oyun bulunmaktadır. Bu oyunlar hakkında bilgi almak için yandaki youtube videolarını ( 167 tane MultimediaFusion ile geliştirilmiş oyun veya Multimedia Fusion ile ne yapabilirim isimli video) izleyebilirsiniz. Multimedia Fusion ile ayrıca 3D uygulamalarda geliştirilebilmektedir. 

Multimedia Fusion 2.5 yazılımının Demo versiyonu http://www.clickteam.com/  sitesinden ücretsiz olarak indirilebilirsiniz. Uygulamanın Developer versiyonu ise ücretlidir.  Ayrıca geliştirdiğiniz oyunlara Google Admob ekleyerek uygulama üzerinden gelirde kazanabilirsiniz. İlgilenecekler yandaki eğitim videolarını kullanabilirler Multimedia Fusion Eğitim Videoları (ingilizce)

13 Aralık 2016 Salı

Yazılım Test Proje Sunumu Notlandırması


Proje sunumu Notlandırması

1-)Gereksinimlerin doğru alınması ve Analizin doğru yapılması (%20).
2-)Tasarım (%15)
  • % 10 Ekran tasarımları
    •  (% 5 Görsellik ve Kolaylık % 5 Doğru bilgilerin ekranda listelenmesi.)
  • %5 Doğru verilerin veri tabanında tutulması (Db Diyagramı).
3-)İstenilen belgelerin oluşturulması (%20) ayrıca cbuyzm3105@gmail.com adresine gönderilmesi.

  • Gantt Chart (Kim hangi işi hangi sürede yapmış)
  • Source Monitor Dosyası (*.smp uzantılı dosya)
  • Test Dökümanı (Örnek verildi.)
  • Şartname (Ekler dahil) (Örnek verildi.)
  • Oluşturduğunuz projenin kaynak kodlar ve proje dosyaları.
4-)Karakutu testlerinde başarı ile geçmesi (%25).
5-)Beyaz Kutu testlerinde başarı ile geçmesi (%20) .

7 Aralık 2016 Çarşamba

YOLO Dünyası için Geri Sayım Başladı!

haydar-colakoglu-yolo-uygulama
Ulaşımda En Pratik Yol O!  sloganı ile yola çıkan ve Uber’in karşılaştığı en güçlü rakip olan girişim YOLO için geri sayım başladı. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de yoğun ilgi gören şehir içi, konfor ve kaliteyi birleştiren yolculuklar sağlayan platformlara bir yenisi daha ekleniyor. Kısa süre içinde hayatımızda farklı bir yer edinmeyi hedefleyen girişimin adı YOLO.
YOLO, şehir içinde lüks segment araçlar ile şehir içi VIP taşımacılık hizmeti veren ve sektöre çok iddialı girerek diğer rakiplerine nazaran çok farklı iş modeli ve kazanç vaat eden bir mobil uygulama. Dünyada Uber modeli olarak bilinen mobil uygulamanın Türkiye versiyonu olarak planlanmış olan YOLO, uzun süren Ar-Ge çalışmaları sonucunda ortaya çıkmış.
YOLO’yu dünyadaki benzerlerinden farklı kılan en önemli özellik TR’de hukuksal altyapısının sağlamlığı ve farklı kazanç modelleri. YOLO, hem kullanıcılara, hem de iş ortaklarına sağladığı yeni nesil bir iş modeli ile kısa sürede yola çıkıyor.
haydar-colakoglu
YOLO, TEB Holding ve Çolakoğlu Grup Yönetim Kurulu Üyesi Haydar ÇOLAKOĞLU başkanlığındaki güçlü yatırımcı ve yönetim kadrosu ile de dikkat çekiyor. Yönetim kademesindeki 12 kişilik tecrübeli ekibin, 1 yıl süren çalışmaları sonucu ortaya çıkardıkları YOLO, şehir hayatına yeni bir soluk getirmeyi planlıyor.
haydar-colakoglu-teb-genel-mudur
haydar-colakoglu
haydar-colakoglu-teb
Ulaşımdaki zorlukları keyif ve konfor ile çok uygun koşullarda sunmayı hedefleyen ekip adına konuşan YOLO Yönetim Kurulu Başkanı Haydar ÇOLAKOĞLU şunları söyledi;
“Günümüzde temel ihtiyaçlarımızdan biri olan şehir içi konforlu seyahatin hızlı, güvenli ve ucuz olarak sağlanabilmesi başlangıç noktamızdı. Bununla birlikte, kayıt dışı kalan birçok seyahatin kayıt altına alınarak vergilendirilmesi, sektörde hukuksal altyapının sağlamlaştırılması yeni düzende yeni normallere alışan bizler için çok önemli. İşlerimize teknolojiyi en verimli şekilde entegre etmek hem kullanıcılarımıza hem de iş ortaklarımıza yüksek kazanç sağlayacaktır.
YOLO yüzde yüz yerli yapım bir uygulamadır. Amaçlarımızdan biriside bu iş modelini hızlı bir şekilde ülke dışında da kullanılan bir marka yapmaktır. YOLO’nun temel felsefesi bundan ibarettir.
Kendi kurucularımızın sağladıkları desteklerin yanında, henüz başlangıç aşamasında iken Los Angeles merkezli bir yatırım şirketinden 16 milyon dolar değerleme ile bir kısım yatırım aldık. Kendileri ile yaptığımız çalışmalar sonucunda da “you only live once” baş harflerinden oluşan YOLO isminde karar kıldık. Bunun yanısıra Los Angeles, San Francisco, Londra ve Zürih merkezli yatırımcı grupları ile de görüşmelerimiz devam etmekte. Bu güç birliği platformu ile hem UBER gibi bir dünya devine rakip olacak, hem de Türkiye’den bir dünya markası çıkartabilmek için çalışacağız.
haydar-colakoglu-yolo-turkiye
Başlangıç gününde 300’ün üzerinde araç ile hizmet verecek olan YOLO ile kullanıcılar, tek tuş ile araç çağırabilecek, ulaşım ücretlerini kredi kartları ile ödeyebilecekler. Araçta unuttukları herhangi bir eşyanın güvende olduğunu bilecekler. Yıl sonu hedefimizde 1000’i aşkın araçla hizmet vermek var.
Bu uygulamaların yanısıra yolcularımızı çok özel kampanyalardan da faydalandıracağız. Farklılıklarımız, ilk günden bu ayrıcalıklar ile görülecek. Kasim ayında acilacak beta surumu ile İstanbul`un bazi seckin mekanlarinda yapilacak test surusleri ile hizmete baslayacak olan uygulama üzerinden özellikle tanıtım günlerimizde kayıt yaptıran yolcularımıza 15 Aralık - 4 Ocak tarihleri arasında ücretsiz ulaşım hakları, çeşitli promosyonlar sağlayacağız. Açılışa özel bu kampanya gibi birçok büyük kurumdan da kampanya desteği alan YOLO ile yolculuklarınızın standartları değişecek. YOLO’yu hepinize tavsiye ediyorum. YOLO dünyasına hoş geldiniz.”
GooglePlay ve AppStore dan indireceğiniz uygulama sayesinde YOLO dünyasında siz de yerinizi alın. Detaylı bilgi ve iletişim için www.yolo.com.tr adresinden YOLO’ ya ulaşabilir @yolo_turkiye Instagram adresinden de takip edebilirsiniz.

Bir boomads advertorial içeriğidir.