24 Ocak 2017 Salı

İşlev Puanı (Function Points)


Bu yaklaşım, verimliliğin üretilen işlev puanına göre adam-ay olarak belirlenmesini öngörür.

Eğer proje ile ilgili girdi çıktı gibi özellikler tahmin edilebiliyorsa, bunlar kullanılarak geliştirilecek sisteme ait bir İşlev Puanı (Function Points) hesabı yapılabilir ve sonuçlar Satır Sayısına (LOC) çevrilebilir. Bu satır sayısından maliyet, emek ve süre tahmini yapılabilir.
İşlevsellik doğrudan ölçülemeyeceğine göre, bir yazılım projesinde işlevselliğe etkisi olan birçok etken bir arada incelenerek ürüne olan yansımaları ağırlıklandırılır. Sonuçta bir rakam ortaya çıkar ve bu rakam değişik projeleri göreceli olarak değerlendirmede yararlı olur.


UFP = Dış Girdiler x W(1) + Dış Çıktılar x W(2) + Dış Sorgular x W(3) + 
            İç Dosyalar  x W(4) + Dış Arayüz Dosyaları x W(5)

İşlev Puanında sistemin işlevselliği 5 ayrı bileşenle incelenmektedir.

1. Dış Girdiler: Veri giriş ekranları, mantıksal dâhili dosyalar.
2. Dış Çıktılar: Ekran çıktıları, raporlar.
3. Dış Sorgular: Kullanıcı isteği doğrultusunda alınan hızlı veri çıkışları.
4. İç Dosyaları: Dâhili kullanıcı verileri, saklanan veriler.
5. Dış Arayüz Dosyaları: Başka bir sistemle paylaşım.

Her bir bileşenin zorluk derecesi basit, orta ve karmaşık gibi Tablo’da verilen rakamsal değerlere bağlı olarak ölçülebilmektedir. Bu ölçülen değerler toplanarak Düzeltilmemiş İşlev Puanı’nı (Unadjusted Function Points - UFPs) oluşturmaktadır.

14 Genel Sistem Özelliğine göre sistemin beklenilen uygulama zorluğu için ilave bir teknik karmaşıklık faktörü hesaplanır.

0: hiç yok ya da etkisiz,
1: önemsiz etki,
2: az etkili ,
3:orta düzeyde etkili 
4: önemli düzeyde etkili,
5: güçlü etki





İşlev Puanı aşağıdaki formül ile hesaplanır:
FP = UFP x TCF

İşlev Puanı’nı, Satır Sayısına dönüştürmek için aşağıdaki formülden yararlanılır.
LOC = İşlev Puanı x  Programlama Dili LOC Katsayısı


Kan tahlili yapan bir laboratuarın aynı şehir içerisinde 5 şubesi vardır. Her şubede yaklaşık 10 adet veri giriş operatörü bulunmaktadır.
Sistem laboratuardaki tahlillerin fiyatlarını tutacaktır.
Hasta bilgileri kaydedilecektir.
Yeni tahliller eklenebilecek, güncelleme yapılabilecektir.
Tahlil sonuçları laboratuar yetkilisi tarafından onaylandıktan sonra görüntülenebilecektir.
İstenen laboratuar tahlillerinin tutarı hesaplanacak ve  faturası basılacaktır.
Sonuç raporları basılacaktır. Eğer müşterinin daha önceki kayıtları varsa rapor önceki sonuçları da içerecektir.
Müşteriler sisteme web üzerinden verilecek şifrelerle  bağlanarak tahlil no ile sonuçlarını öğrenebileceklerdir.
Sistemin kan analiz cihazıyla arayüzü olacak, sonuçlar direkt olarak cihazdan sisteme aktarılacaktır.
Sistem malzeme yönetimi yapacak, malzeme stok bilgilerini tutacaktır. Her laboratuar ana depodan haftalık malzeme isteği yapacaktır.  Laboratuarlardan birinde ana malzeme deposu yer alacak, depoya girişler  ve  birimlere çıkışlar kaydedilecektir. Her malzeme için kritik stok seviyesinin altına düşen  malzemeler için sistem uyarı verecek ve rapor yayınlayacaktır. Birim bazında aylık malzeme raporu yayınlanacaktır.
Laboratuarın ana sunucusu şubelerden birinde yer alacak ve herhangi bir arıza olduğunda sistem diğer şubedeki yedek sunucuya  bağlanacak ve oradan işleme kesintisiz devam edecektir. İletişim altyapısında leased line kullanılacaktır.
Sistemi geliştirecek ekip, Java konusunda ve analiz konularında orta deneyimdedir.  İşlevsellik konusunda çok fazla deneyimi yoktur.  Bir kaç benzer yönetim bilgi sistemi geliştirmiştir. CASE aracı kullanılacaktır.

Örnek Proje – Üst Düzey Sistem Mimarisi













İşlevsel Büyüklük Kestirim Yöntemleri


En fazla kullanılan diğer bir yazılım büyüklük ölçüm grubu, uzunluk niteliğinin aksine yazılımın işlevsellik niteliği ile ilgilidir.


İşlevsel Büyüklük Ölçümü (Functional Size Measurement - FSM), kullanıcıya teslim edilecek yazılımın işlevselliğini temel alır.

FSM, işleve göre karmaşıklığın ve büyüklüğün belirlenmesi ile ölçülmektedir.

Teknik Büyüklük Ölçütleri -  geliştirici bakış açısından…

İşlevsel Büyüklük Ölçütleri - kullanıcı bakış açısından…


İşlev Puanı (Function Points - FP),
IFPUG İşlev Puanı Analizi (IFPUG Function Points Analysis – IFPUG FPA),
Mark II İşlev Puanı (Mark II Function Points – MK II FP),
Nesma İşlev Puanı (Nesma Function Points),
Tam İşlev Puanı (Full Function Points – FFP),
COSMIC Tam İşlev Puanı (COSMIC Full Function Points – COSMIC FFP),
Nesne Puanı (Object Points),
Nesne-Tabanlı İşlev Puanı (Object-Oriented Function Points – OO FP),
Nesne-Tabanlı Yöntem İşlev Puanı (Object-Oriented Method Function Points – OOmFP),

İlk olarak İşlev Puanı (Function Points) ve İşlev Puan Analizi (Function Points Analysis - FPA) 1979 yılında IBM’in satır sayısına alternatif olarak yazılım büyüklük ölçümü için Allan Albrecht tarafından ortaya çıkartılmıştır. 1983 de ise, Allan Albrecht ve John Gaffney tarafından Yönetim Bilgi Sistemlerinin büyüklüğünü ölçmek için FSM yöntemi geliştirilmiştir. Daha sonra farklı kitleler tarafından orijinal FPA yöntemi üzerinde yapılan oynamalarla, aralarında ölçüm yöntemi farklı birçok FSM yöntemi geliştirilmiştir.

Teknik Büyüklük Kestirim Yöntemleri




Satır Sayısı (Lines of Code - LOC): Uygulamanın büyüklüğünü anlamak için bilgisayar programlarındaki kodların satırlarını sayma en geleneksel ve en yaygın şekilde kullanılan yazılım ölçümüdür.
Kolaylığı ve doğrudan ölçülebilirliği açısından en fazla kullanılan yazılım ölçme yöntemi, satır sayısıdır. Bir programın büyüklüğü denince ilk akla gelen kaç satırlık kaynak kodu ile üretildiğidir.
Satır Sayısı, kod içerisindeki satır sayısını temsil eder.

Kod satır sayısı kestiriminde, proje tahmin edilen alt birimlerine ayrıştırılır. Her bir alt birim için satır sayıları önerilir. Bu kestirimler yapılırken de en küçük, en olası ve en büyük ihtimaller belirlenip, bunlarla bir ortalama işlemi yapılır.

Satır sayısı kestirimi: (k+4o+b)/6 şeklinde hesaplanabilir.


Satır Sayısı (Lines of Code - LOC)

Tabi ki 1000 LOC değeri olan bir Java programı, 100 LOC değerine sahip bir Java programından 10 kat daha büyüktür. Fakat bu sayının içinde yorum satırları var mı? Yorum satırlarını dahil etmeli miyiz?  (Yorum Satırının Avantajı)
Deneyim ile kod oluşturumu (Aynı özellik farklı kod sayısı)
Programlaa dili farkı Assembler <> Visual Basic

Değişkenlerin tanımlanması ? LOC olarak sayılmalı mıdır?
Yorum satırları kodun bize ne yaptığını anlatması açısından önemlidir. Bu aynı zamanda koddaki hataların ayıklanması açısından işleri daha da kolaylaştırır ve diğer insanların programdaki kod parçalarının ne yaptığına dair bir fikir edinmelerini sağlar.

Satır Sayısı (Lines of Code - LOC)

İki başlıca LOC Kaynak Kod Satır Sayısı ölçüm çeşidi vardır. Bunlar;
Fiziksel LOC
Mantıksal LOC

Örnek 1:
for (i=0; i<100; ++i) printf ("hello"); /* How many lines of code is this? */

1 Fiziksel Kod Satırı
2 Mantıksal Kod Satırı (for ve printf ifadesi)
1 Yorum Satırı

Satır Sayısı (Lines of Code - LOC)

Örnek 2:
Programcıya göre ve/veya kodlama standartlarına göre Örnek 1’deki kod aşağıdaki şekilde de yazılabilir.

for (i=0; i<100; ++i)
 {
      printf("hello");
  } /* Now how many lines of code is this? */

4 Fiziksel Kod Satırı
2 Mantıksal Kod Satırı (for ve printf ifadesi)
1 Yorum Satırı

Yazılımda Ölçme

Yazılım ölçümünü (software metrics) bir yazılımın yada yazılım projesinin ölçebildiğimiz herhangi bir özelliği olarak tanımlayabiliriz.

Her yazılım projesinin temel hedefi, müşterinin ihtiyaçlarını karşılayan, öngörülmüş bütçe ile zamanında teslim edilen hatasız bir yazılım geliştirmektir.

Yazılımda ölçüm yöntemlerinin kullanılması, yazılım sektöründe gittikçe önem kazanır olmuştur.

Kurumlar üç ana amaçla yazılımda ölçümü gündemlerine almaktadırlar:
Yazılım projesini anlamak ve modellemek,
Yazılım projelerinin yönetilmesine yol göstermek,
Yazılım süreç geliştirme ve iyileştirme çalışmalarını yön vermek,
Ne yazık ki yazılım projelerinde bu üç koşulun bir arada sağlanması genelde mümkün olmamaktadır.

Yazılımın ölçülebilmesi, harcanılan zaman, emek, proje büyüklüğü ve kalite gibi faktörlerin belirlenmesine olanak sağlamaktadır.

Organizasyonlar, bu verilere dayanarak ileride alacakları projeler için kestirim yapabilme imkânı bulabileceklerdir.

Yazılım projelerinde kaliteyi arttırmak, her şeyden önce doğru ölçme yöntemlerine bağlıdır. Birden fazla kestirim yöntemi kullanılmalıdır.
Örnek olarak, ele alınan projedeki personel gereksiniminin tam olarak belirlenebilmesi için ürün büyüklüğü bilgisi gereklidir.

Beş Temel Yazılım Ölçütü

Büyüklük (Size),
Emek (Effort),
Maliyet (Cost),
Zaman (Duration),
Kalite (Quality).

Büyüklük; kodun satır sayısı.
Emek; proje kapsamında ayda kaç kişi çalışacak.
Maliyet; projenin ne kadara mal olacağı.
Zaman; proje kaç ayda tamamlanacak.
Kalite; projenin kalitesi tespit edilen hata sayısından ölçülebilir.


Yazılım Büyüklük Kestirim Yöntemleri

Yazılım büyüklük kestiriminde kullanılan yöntemler;
teknik büyüklük kestirim yöntemleri,
işlevsel büyüklük kestirim yöntemleri
 olarak sınıflandırılmıştır.

YAZILIM BÜYÜKLÜK ve EMEK KESTİRİMİ

Bu bölüm kapsamında, Yazılım Büyüklük ve Emek Kestirimi ile ilgili temel kavramları inceleyeceğiz. Bu bağlamda, önce yazılımda ölçme kavramından bahsedip, yazılım büyüklük ve emek kestirimine giriş yapacağız.

Yazılım geliştirme sürecinin başında, büyüklük, emek ve maliyet kestirimleri geliştiricilerin ve yöneticilerin karşılaştığı en önemli problemlerdir.

Yazılım proje yönetiminde çok önemli olan ölçme ve bu kavram çerçevesinde yapılanan kestirim yöntemleri aracılığı ile zaman ve işgücü gibi planlamaların yapılabilme gereği açıktır.

Bitcoin Hesap Açma Cex.io

Sahip olduğumuz yada sahip olacağımız Bitcoinleri yatırmak için bir hesaba ihtiyacınız olacaktır. Bu hesabı paranızı yatırdığımız bir banka hesabı olarak düşünebilirsiniz. Bitcoin hesabını ücretsiz olarak açmak için Cex.io isimli web sitesini kullanabilir. Yüzmilyonlarca dolarlık işlemin yapıldığı bu siteyi kullanarak bir Bitcoin hesabı açabilirsiniz.(ücretsiz olarak) Bu siteye kayıt yaptıktan sonra, web sitesin üst kısmında bulunan Finance (Hesap) menüsünden, Balace (Miktar) alt menüsünü seçelim.



Balance yazan menünün altındaki Crypto Balance bölümüne gelelim.(sayfanın aşağısında). Burada BTC (Bitcoin) yazısının sağında 2 adet buton bulunmaktadır. Bu buttonlar; Deposit (Bitcoin yatırma) Withdraw (Bitcoin çekme) işlemleri için kullanılmaktadır.



Deposit yazan butona tıkladığımızda karşımıza çıkan ekranda Bitcoin hesap numaranız görülmektedir. Bitcoin numaranız ekranın orta kısmında bulunan text kutusunda yazmaktadır (Harflerden ve rakamlardan oluşan yazı). Örnek olarak aşağıdaki resme bakabilirsiniz.



Kredi Kartı ile Bitcoin Alma

Cex.io isimli  web sitesi üzerinden hesap açtıktan sonra, Kredi kartınızla (yada sanal kredi kartınızla) kolayca Bitcoin alabilirsiniz. Bu iş için Kredi kartınızın onaylanıp sisteme eklenmesi gerekmektedir. Kredi kartınızın nasıl sisteme ekleneceği ile ilgili bilgileri öğrenmek için aşağıdaki videoyu ve sitenin kredi kartı ekleme ile ilgili hazırladığı dökümanı kullanabilirsiniz.






Kredi Kartı Ekleme Rehberi

https://support.cex.io/hc/en-us/articles/215994438

Sadece sanal kredi kartınızı sisteme girerekte Bitcoin satın alabilirsiniz. Sanal kredi kartının onaylanması için sanal kredi kartınızla birlikte bir resim çektirmeniz (bilgisayar ekranı ile sizin yüzünüzün görüldüğü) ve bu resmi sisteme yüklemeniz gerekmektedir.

Site ayrıca anlık mesajlaşma ile kullanıcıların sorunlarını gidermeye çalışmaktadır. Bunun için Cex.io isimli  sitenin alt kısmında bulunan Help menüsüde kullanılabilir.



Buy Bitcoins with Credit Card

23 Ocak 2017 Pazartesi

Step Wise Adımları


1. Adım: Proje Kapsam ve Hedeflerini Belirleme


1.1. Hedefler ve bu hedeflerin karşılanmasına yönelik ölçütler belirlenir.
Başarılı olup olmadığımızı nasıl bileceğiz?
1.2. Proje otoritesi oluşturulur.
Patron kim?
1.3. Kurumsal paydaşlar belirlenir.
Projeye kim dahil olacak?
Kurumsal paydaşlar proje ile alakalı herkes olabilir. Kurumsal paydaşlar uygulamanın son kullanıcıları olabileceği gibi, proje geliştirme ekibi içersinde yer alan herhangi bir kimse de olabilir.
1.4. Kurumsal paydaş analizi ışığında hedefler düzenlenir.
Kurumsal paydaşları kazanmak için yapılması gerekenler nelerdir?
Bu adım paydaşların projeye bağlılığını sağlamak için gereklidir.
1.5. Tüm taraflar arasında iletişim yöntemleri oluşturulur.
Temas halinde nasıl olacağız?
Özellikle büyük projelerde, proje içersindeki koordinasyonu sağlamak için bir iletişim planı oluşturulur. Proje geliştirme ekibi, projenin gidişatı ile ilgili olarak kiminle temas halinde olacağını mutlaka bilmelidir.

2. Adım: Proje Altyapısını Belirleme


2.1. Proje ile stratejik planlama arasında ilişki oluşturulur.
Proje neden istenmektedir?

2.2. Kurulum standartları ile prosedürleri belirlenir.
Hangi standartları takip etmemiz gerekir?

2.3. Proje ekibi belirlenir.
Kim nerede görevlendirilecek?

Hem proje hedeflerini belirleyen hem de projenin geliştirilmesinden sorumlu olan kişi örgütsel çevre hakkında çok az şey biliyor olabilir.


3. Adım: Proje Karakteristiklerinin Analiz Edilmesi

3.1. Proje hedef ya da ürün tabanlı olarak ayırt edilir.
Başarıya ulaşmanın birden fazla yolu var mı?
Bir ürün-tabanlı proje ile geliştiriciler, özellikleri açıkça tanımlanmış bir ürün yaratmak zorunda kalabilirler. Ancak nesne-tabanlı bir projede, bir sorunun çözümüne yönelik birden fazla seçenek tanımlanmıştır.
3.2. Diğer proje karakteristikleri analiz edilir.
Bu projeyi diğer projelerden ayıran fark nedir?
Geliştirilecek proje bir bilgi sistemi mi? bir gömülü sistem mi? bir gerçek zamanlı sistem mi? yoksa bir  multimedya uygulaması mı?
3.3. Yüksek-seviyeli proje riskleri belirlenir.
Proje süresince ne ters gidebilir?
Riski önlemek ne yapılabilir?
Yüksek seviyeli riskler belirlenirken, proje genel yaklaşımı bundan etkilenebilir. Proje gereksinimlerini daha iyi belirlemek üzere bir prototip modelin kullanımını içeren daha iteratif yaklaşımlar tercih edilmelidir. Bunun yanında daha büyük ve karmaşık projelere artımsal yaklaşımları kullanarak devam etmek iyi bir yol olabilir.

3.4. Uygulama ile ilgili kullanıcı gereksinimleri dikkate alınır.

3.5. Genel yaşam döngü yaklaşımı seçilir.
Waterfall Yaşam Döngü Modeli?
Iterative-and-Incremental Yaşam Döngü Modeli?
Rapid-Prototypes Yaşam Döngü Modeli?

3.6. Kaynak kestirimlerinin tamamı gözden geçirilir.
Proje sürecinde meydana gelebilecek artışın maliyeti nedir?


4. Adım: Proje İşlemleri ve Ürünlerini Belirleme

4.1. Proje ürünleri belirlenir ve tanımlanır.
Ne üretmek zorundayız?



4. Adım: Proje İşlemleri ve Ürünlerini Belirleme


4.2. Genel ürün akışı dokümante edilir.
Yanda verilmiş olan ürün akış diyagramı, tamamlanmak zorunda olan ürünlerin sırasını göstermektedir. Bu akış diyagramı sayesinde etkili bir çalışma yöntemi tanımlanmış olur.



4.3. Ürün örnekleri gerçekleştirilir.

Ürün analiz yapısı ve ürün akış diyagramı kullanımı ile yazılım modülleri gibi genel ürünler tanımlanmış olacaktır.

Bu yazılım modülleri içersinde belirli modülleri tanımlamak mümkündür.
Örneğin: A modülü, B modülü …

4.4. İdeal işlem ağı üretilir.
Ürün akış diyagramı içindeki her bir ürünü yaratmak için gereksinim duyulan işlemler belirlenir.
Tek bir ürünü yaratmak için bir den fazla işleme gereksinim duyulabilir.




4.5. İhtiyaç duyulan adım ve kontrol noktaları gözden geçirilir.

Kaliteyi kontrol etmek için proje içinde bazı noktalar vardır.

"In the example we have decided to check that all the module designs are compatible with one another before continuing. Note that the benefit of reducing wasted work at a later stage when incompatibilities lead to products being reworked, has to be balanced against the delay caused by the check-point. The start of coding of modules A, B and C all have to wait for the completion of the design of all the modules A,  B and C. With no check-point, module A could be coded as soon as the design of module A had been done without having to wait for B and C."


5. Adım: Her Bir İşlem İçin Emek Kestirimi


5.1. Yukarıdan-aşağı kestirim yöntemi uygulanır.
Proje için gerekli süre ile emek arasında dikkatli bir ayrım yapılması gerekir.
Emek bir görevi tamamlamak için harcanan gerekli adam-saat veya adam-gün vb. sayıdır.
Gerekli süre, projenin başlangıcı ile bitişi arasında geçen takvim zamanıdır.

5.2. Kontrol edilebilir işlemler yaratmak için plan gözden geçirilerek düzenlenir.


6. Adım: İşlem Risklerinin Belirlenmesi

Risk oluşması durumunda, bu para kaybına mı yoksa zaman kaybına mı neden olacak? sorularına yanıt aramak amacıyla riskler sayısal olarak belirlenir.

Aslında işlemler için süre ve emek tahminlerinde bulunmak zor olabilir. Bir işlem için bir üretilen tahminler, olaylar yaklaşık olarak yansıtan değerlerdir. Varsayımlar üzerine yapılan tahminler her zaman doğru olmayabilir.

Örneğin; riski azaltmak için işlem durdurulabilir.

Riskin çok yüksek görüldüğü durumlarda, riski azaltmak için özel olarak tasarlanmış yeni işlemleri uygulamayı denemeliyiz.

6.1. İşlem-tabanlı riskler nicel olarak belirlenir.
Risk oluşması durumunda, bunun projeye zararı ne olur?
Risk oluşma ihtimali nedir?

6.2. Risk azaltma planı yapılır.
Riski azaltmak için ne yapılması gerekir?
Beklenmedik bir anda risk oluşursa ne yapılacak?

6.3. Riskler dikkate alınarak tahmin yapılır ve planlar uyarlanır.
Eğitim, deneme çalışmaları, bilgi toplama gibi diğer işlemlerle ilgili riskleri azaltmak için yeni işlemler eklenir.

7. Adım: Kaynakların Tahsisi

7.1. Kaynaklar belirlenir ve tahsis edilir.

7.2. Kaynak kısıtları dikkate alınarak tahminler yapılır ve planlar düzenlenir.
Örneğin; sonraki bir tarihe kadar personelin müsait olmaması durumu.
Proje dışı faaliyetler…

Önceki planlamalardan yararlanılarak kaynaklar ve kaynak tipleri belirlenir.  Asıl amaç projenin verimli bir şekilde yürütülebilmesidir. Bu ancak tüm kaynaklar verimli bir şekilde kullanılabilirse gerçekleşir.

Başarı, projede geçen kaynakların doğruluğuna bağlıdır. Kaynak planlama tekrarlamalı bir süreçtir. Projede kullanılan kaynakların optimize edilmesi, proje uygulamasının daha iyi işlemesine olanak tanır. Çeşitli kaynaklar vardır. Bunlar; araçlar, personel, tesis, para, etc. 
Kaynak kısıtlarının olduğu yerlerde, planlanan zamanda paralel çalışan tüm işlemleri başlatmak için yeterli personel yoksa, uygun kaynaklar mevcut olana kadar bazı işlemlerin başlatılması gecikebilir.



Çizelge oluşturmak ve raporlamak için Gantt şemaları gibi popüler programlar kullanılabilir.
Bir plan üretmek için gerekli olan temel bilgilere sahip olmalıyız. Planı sunmanın bir yolu Gantt şemalarını kullanmaktır. Kaynakların tahsis edilmesi aşamasında, Gantt şemalarından yararlanılabilir.



8. Adım: Planın Gözden Geçirilmesi

8.1. Proje planının kalitesi gözden geçirilir.
Proje planlama sürecinin başında, tüm proje adımlarını doğru olarak üretmenin mümkün olmadığını gözlemleyebiliriz.
Ancak bu daha sonraki aşamalarda ayrıntılı planlama için gerekli tüm bilgilerin elde edilmesiyle sağlanacaktır.

8.2. Planlar dokümante edilir ve anlaşma sağlanır.

Başlangıçta projenin tamamı için bir taslak plan ve ilk adım için ise bir detaylı bir plan üretilmiş olacaktır.

9. Adım: Planın Gerçekleştirilmesi

Önceki planların her birinde kullanılan girdiler bir araya toplanır.

Tüm aktiviteleri içeren detaylı bir iş dökümü yapılır.

Görevler, önceki planlarda kullanılan girdiler yardımıyla çizelgelenir.

Tüm varsayımlar, aktiviteler, zaman çizelgeleri projeyi yönlendirir.

Tüm görevler ve aktiviteler periyodik olarak izlenir.

Takım ve paydaşlar süreç hakkında bilgilendirilir.