17 Ekim 2016 Pazartesi

Yorumlayıcı (Interpreter) nedir?

Yorumlayıcı, kaynak kodu kısım kısım ele alarak doğrudan çalıştırır. Yorumlayıcılar standart bir çalıştırılabilir kod üretmezler. Yorumlama işlemi aşama aşama yapılmadığı için genellikle ilk hatanın bulunduğu yerde programın çalışması kesilir. Derleyicilerin tersine kodun işlenmeyen satırları üzerinden hiç geçilmez ve buralardaki hatalar ile ilgilenilmezler. Yorumlayıcılar genelde kaynak koddan, makine diline anlık olarak dönüşüm yaptıkları için, derleyicilere göre daha yavaş çalışırlar. Ayrıca kodu iyileştirme (optimizasyon) imkanı da çoğu zaman yoktur.

Derleyici (Compiler) nedir?

Derleyici, yazılan programın kaynak kodunu okuyup içerisinde mantıksal veya yazınsal hatalar olup olmadığını bulan, bulduğu hataları kullanıcıya göstererek programın düzeltilmesine yardım eden, hata yoksa programın çalıştırılması öncesinde kaynak kodu makine diline çeviren bir yazılımdır.

IDE Nedir? (Integrated Development Environment – Tümleşik Geliştirme Ortamı)

IDE bilgisayar programcılarının hızlı ve rahat bir şekilde program geliştirebilmesini amaçlayan, geliştirme sürecini organize edebilen birçok araç ile birlikte geliştirme sürecinin verimli kullanılmasına katkıda bulunan araçların tamamını içerisinde barındıran bir yazılım türüdür.
Tümleşik geliştirme ortamlarında olması gerekli en temel özellikler aşağıdaki gibidir:
Programlama diline göre sözdizimi renklendirmesi yapabilen kod yazım editörü.
Kod dosyalarının hiyerarşik olarak görülebilmesi amacıyla hazırlanmış gerçek zamanlı bir dizelge.
Tümleşik bir derleyici, yorumlayıcı ve hata ayıklayıcı.
Yazılımın derlenmesi, bağlanması, çalışmaya tümüyle hazır hale gelmesi ve daha birçok ek işi otomatik olarak yapabilmek amacıyla küçük inşa araçları.
En bilinen tümleşik geliştirme ortamları: Eclipse, Microsoft Visual Studio, Code::Blocks, Dev-C++, Anjuta, KDevelop, NetBeans…



Bilgisayarınızda yukarıdaki programlar olmadanda farklı dillerde geliştirilen kodları online olarak çalıştırabilirsiniz. Tek yapmanız gereken aşağıdaki online ide sitesine gidip, hangi dilde kod yazacağınıza karar verip kodları yazmak ve arkasından sitede sağ tarafta görülen yeşil Run tuşuna tıklamak. Yazdığınız kodlarda hata yakso kodlarınız direk o site üzerinden derlenerek çalışacaktır.

Online ide:  https://ideone.com/


 

Programlama Nedir?

Bir programı oluşturabilmek için gerekli komutların belirlenmesi ve uygun biçimde kullanılmasına programlama denir.
Programlama, bir programlama dili kullanılarak yapılır.
Bu programlama dili Java ve C# gibi yüksek seviyede bir dil olabileceği gibi C, Assembly ve bazı durumlarda makine dili de olabilir.
Yazılan kaynak kodu genellikle bir derleyici ve bağlayıcı yardımıyla belirli bir sistemde çalıştırılabilir hale getirilir. Ayrıca kaynak kodu, bir yorumlayıcı yardımıyla derlemeye gerek duyulmadan satır satır çalıştırılabilir.

Programlama aktivitesi genelde “Merhaba Dünya” (Hello World!) programı yazılmasıyla başlar.
Bir programlama dilini öğrenmekteki tek zorluk programlamanın ne olduğunu öğrenmektir. Bundan sonraki aşamalar daha basittir.

Program Nedir?

Var olan bir problemi çözmek amacıyla bilgisayar dili kullanılarak oluşturulmuş anlatımlar (komutlar, kelimeler, aritmetik işlemler, mantıksal işlemler vb.) bütününe «program» denir.

14 Ekim 2016 Cuma

Doğrusal Arama (Linear Search)


Dizinin ilk elemanından başlanarak dizinin her elemanı, arama değeriyle karşılaştırılır. Aranan değer bulunduğunda ilgili dizi elemanının indisi değer olarak döndürülür.  Aranan değer bulunamazsa -1 değeri döndürülür, Dizi herhangi bir şekilde sıralanmadığından değer ilk ya da son elemanda bulunabilir.  Dolayısıyla, program ortalama olarak, arama değeriyle dizinin elemanlarının yarısını karşılaştırmalıdır.




Dizilerde Arama ve Sıralama Algoritmaları

Arama ve sıralama algoritmaları (search and sort algorithms) programlama ve yazılım geliştirme dünyasında hem akademik hem de endüstri açısından önemli bir yere sahiptirler. Özellikle büyük veri kaynakları ile çalışırken,  aradığınız veriye en hızlı şekilde ulaşmanız doğru algoritmayı kullanmanıza bağlıdır.

Dizilerde Arama
Bir dizinin, belli bir arama değerine eşit olan bir değer içerip içermediğine karar vermek gerekebilir.
Dizinin belirli bir elemanını bulma sürecine arama denir.

Ders kapsamında iki tane arama tekniği üzerinde durulacaktır:
Doğrusal Arama (Linear / Sequential Search)
İkili Arama (Binary Search)

Dizi Kullanımlarında Dikkat Edilmesi Gereken En Önemli Nokta!

Dizi boyunca döngü kullanırken dizi indisi asla 0’ın altına inmemeli ve her zaman dizideki toplam eleman sayısından az olmalıdır (büyüklük-1).

Döngü devam şartının bu aralığın dışındaki elemanlara ulaşılmasını engellediğinden emin olmamız gereklidir.

Dizi sınırlarının dışındaki elemanları kullanmanın yaratacağı hatalar (genelde ciddi hatalardır) sistemden sisteme farklılık gösterir.

Dizilere Başlangıç Değeri Verme

Bir dizi, doğal olarak bazı veriler içerecektir. Diziye aynı anda birden fazla değer atanabilir. Bunun için söz konusu değerler { } işaretleri arasında virgül ile ayrılarak yazılırlar.

Örnek:
float  kutle[5] = { 8.471, 3.683, 9.107, 4.739, 3.918 };
int    maliyet[3] = { 25, 72, 94 };
double a[4] = { 10.0, 5.2, 7.5, 0.0};

Küme parantezleri sonlandırıcı ; karakteri ile bitmektedir. Bir dizinin uzunluğu belirtilmeden de başlangıç değeri atamak mümkündür.

Örnek:
int   a[] = { 100, 200, 300, 400 };
float v[] = { 9.8, 11.0, 7.5, 0.0, 12.5};
Derleyici bu şekilde bir atama ile karşılaştığında, küme parantezi içindeki eleman sayısını hesaplar ve dizinin o uzunlukta açıldığını varsayar.

Yukarıdaki örnekte, a dizisinin 4, v dizisinin 5 elemanlı olduğu varsayılır. Dizilere başlangıç değeri atarken, tüm elemanlara değer vermeden de atama yapmak mümkündür.

Örnek:
int sayilar[20] = {0};
Tüm dizi elemanlarına 0 değeri atanır…
int sayilar[20] = {1, 2, 3};
Dizinin ilk 3 elemanına 1, 2 ve 3 değerleri atanır. 4’ten itibaren olan dizi elemanlarına 0 değeri atanır…

Sayısal tipteki dizi elemanlarına 0 değeri, metin tipindeki dizi elemanlarına NULL değeri atanır.

Dizilerin Bildirimi

Bir dizi çok sayıda değişken barındırdığından, bunları birbirinden ayırt etmek için indis adı verilen bilgiler kullanılır.
Bir dizi, içerisinde çok fazla sayıda değişken barındırabilir.  Bunları birbirinden ayırt etmek için indis adı verilen bilgiler kullanılır. C Programlama Dili'nde, bir dizi hangi tipte tanımlanmış olursa olsun başlangıç indisi her zaman 0'dır. C Programlama Dili'nde, bir dizi hangi tipte tanımlanmış olursa olsun başlangıç indisi her zaman 0'dır.

Diziler tanımlanırken;
dizinin adı,
dizinin boyutu,
dizi elemanlarının hangi tipte olacağı belirtilmelidir.

Bir dizinin bildirim işleminin genel biçimi aşağıdaki gibidir:

   veriTipi dizi_adı[eleman_sayısı];

Örneğin; double türündeki 8 adet öğrenci notunu bellekte tutmak için aşağıdaki gibi bir dizi tanımlayabiliriz:
        double ogrenci_notu[8];

Şu andaki bilgilerimizle bunu nasıl yapabiliriz?

 double ogrenci_notu1;
 double ogrenci_notu2;
 double ogrenci_notu3;
 double ogrenci_notu4;
 double ogrenci_notu5;
 double ogrenci_notu6;
 double ogrenci_notu7;
 double ogrenci_notu8;


Dizinin ismi ogrenci_notu dur.

Dizinin 8 elemanı
ogrenci_notu[0], ogrenci_notu[1], ......, ogrenci_notu[7] şeklinde gösterilmiştir.

ogrenci_notu[0] içinde tutulan değer 45, ogrenci_notu[1] içinde tutulan değer 56, ogrenci_notu[7] içinde tutulan değer 90 dır.

Bu dizinin ilk iki elemanının içinde tutulan değerlerin toplamını yazdırmak isteseydik;
printf("Sonuc: %f", ogrenci_notu[0] + ogrenci_notu[1]);
Sonuc: 101

Bu dizinin yedinci elemanının değerini ikiye bölüp, oluşan sonucu x değişkenine atasaydık;
x = ogrenci_notu[6] / 2;

Dizinin yedinci elemanı ile yedinci dizi elemanı arasındaki farkı önemlidir. Dizi indisleri 0’dan başladığı için “dizinin yedinci elemanı” 6 indisine sahiptir. ”yedinci dizi elemanı” ise 7 indisine sahiptir ve aslında dizinin sekizinci elemanıdır.

Dizi Nedir?

Diziler, veri yapısı türlerinden bir tanesidir.(Array, Struct, Pointer, Class …) İçerisinde birden fazla, aynı tip ve isimdeki veriyi bellekte depolayabilen değişkenlere dizi denir.


İçerisinde birden fazla,
aynı tip ve
aynı isimdeki
veriyi bellekte depolayabilen değişkenlere dizi denir.

Örneğin; bir sınıftaki öğrencilerin notlarını saklamak için dizileri kullanmak mümkündür.

Sonsuz Döngüler

Bir döngü işlemini sonsuz kere tekrarlarsa bu döngü sonsuz döngü olarak adlandırılır.
Örnekler:
    while(1) {
         printf("Sonsuz döngü...\n");
    }

     while(7>3) {
         printf("Sonsuz döngü...\n");
      }

    for(;;)
         printf("Sonsuz döngü...\n");



İç İçe Geçmiş Döngüler

Bir program içinde birbiri içine geçmiş birden çok döngü kullanılabilir. Bu durumda (bütün programlama dillerinde olduğu gibi) önce içteki döngü, daha sonra dıştaki döngü tamamlanır.
   
    for (i=1; i<n; i++){
            //1.dış döngü
        for (j=1; j<m; j++) {
            //2.iç döngü
        }
    }

Continue Deyimi

Bir döngüyü terk etmeden bir adımın atlanması söz konusu olduğunda kullanılan deyimdir.

Kullanım biçimi aşağıdaki gibidir:

    continue;

Break Deyimi

Döngü işlemi devam ederken döngünün koşuluna bağlı olmaksızın döngüden çıkılmasını sağlayan deyimdir.

Döngü içinde bu deyime sıra geldiğinde, break ardından döngü sonuna kadar olan tüm deyimler atlanır ve döngüye bir sonraki adımdan itibaren devam edilir.

Tüm döngü türlerinde kullanılabilir.

Kullanım biçimi aşağıdaki gibidir:

    break;
    

Do…while Döngüsü

while döngüsü ile aynı mantıkta çalışır.

Farkı, koşulun döngü sonunda sınanmasıdır.
Yani koşul sınanmadan döngüye girilir ve döngü en az bir kez yürütülür. Koşul olumsuz ise döngüden sonraki satıra geçilir.

Genel yazım biçimi aşağıdaki gibidir:   
    do
    {
          ...
          döngüdeki deyimler;
          ...
        } while (koşul);

Örnek 2

do {
    İşlem A;
         İşlem B;
         ..........

} while (koşul);

While Döngüsü

Bir koşulun gerçekleşmesi durumunda belirli işlemlerin tekrarlanması söz konusu ise while döngülerinden yararlanılır.
while döngüsünün çalışabilmesi için koşulun başlangıçta mutlaka doğru olması gerekir.
Genel yazım biçimi aşağıdaki gibidir:

while (koşul)
      {
       ...
        döngüdeki deyimler;
       ...
      }

Örnek 2

while (koşul ){
     İşlem A;
         İşlem B;
         ..........
}
İşlem C;
...........

For Döngüsü

Belirli sayıda tekrarı çalıştırmak için kullanılır. for döngüsü bir sayaçlı döngüdür. Yani çalışma sayısı bellidir. Döngü sayısını denetlemek için bir başlangıç ve bir bitiş değeri belirtilmektedir.
Normal durumda sayaç birer birer artmaktadır. 

Genel yazım biçimi aşağıdaki gibidir:

 for (başlangıç; koşul; artım){
       ...
        döngüdeki deyimler;
       ...
      }

Örnek 2

for (int i = başla; koşul; i=i+artış miktarı)
{   
    işlem A;
    işlem B;
    .......
}
    işlem C;

Diğer Örnekler





1’den 100’e kadar birer birer arttırma:
    for ( i = 1; i <= 100; i++)

100’den 1’e kadar birer birer azaltma:
    for ( i = 100; i >= 1; i--)

7’den 77’ye kadar yedişer yedişer arttırma:
    for ( i = 7; i <= 77 ; i += 7)

2, 5, 8, 11, 14, 17, 20 değerlerini alacak biçimde değiştirme:
    for ( j = 2; j <=20; j += 3)

Döngü

Programlamada en çok kullanılan özelliklerden biri de döngülerdir. Döngüler aracılığı ile belli şartlar gerçekleşinceye kadar veya gerçekleştikçe bir komut parçasını çalıştırmak mümkündür. Bir programda bir komut parçasının belli koşullar gerçekleştikçe veya gerçekleşinceye kadar defalarca icra etmesi gerekebilir. Bu defalarca çalışmayı sağlayan komutlara döngü (çevrim) yapıları denir. Döngü (loop) deyimleri, bir kümenin belli bir koşul altında tekrar edilmesi için kullanılır.

Döngü (loop) deyimleri, bir işlemi yerine getiren kod kümesinin belli bir koşul altında tekrar edilmesi için kullanılır.

Bir değişken belirli bir değerden başlayıp, son değeri alıncaya kadar belirtilen işlemler tekrarlanır.
Örn: n! değerinin hesaplanması (faktöriyel)

Genellikle bir programlama dilinde birden fazla döngü çeşidi bulunmaktadır. Döngü çeşitleri kullanım yerlerine göre kolaylıklar sağlamaktadır.Döngü yapıları genelde karşımıza iki tür olarak çıkar. Çalışma sayısının belli olduğu durumlarda sayaçlı döngüler, döngü sayısının değişken olduğu durumlarda ise koşullu döngüler kullanılır. C programlama dilinde sayaçlı döngü yapısına for döngüsü, koşullu döngü yapısına while ve do-while döngüleri örnek olarak verilebilir.

C programlama dilinde:
for,
while,
do...while
olmak üzere üç tip döngü deyimi vardır.

Diğer programlama dillerinde olduğu gibi, bu deyimlerle istenildiği kadar iç-içe döngü yapısı kullanılabilir.

10 Ekim 2016 Pazartesi

? Karşılaştırma Operatörü

Bu operatör, if-else karşılaştırma deyiminin yaptığı işi sınırlı olarak yapan bir operatördür.
Genel yazım biçimi:
   
    (koşul) ? deyim1 : deyim2;

İlk önce koşul sınanır. Eğer koşul olumluysa deyim1, olumsuzsa deyim2 değerlendirilir.
deyim1 ve deyim2 de atama işlemi yapılamaz. Ancak koşul deyiminde atama işlemi yapılabilir.
deyim1 ve deyim2 yerine fonksiyon da kullanılabilir.

Örnek:
    x = ( a > b ) ? a : b;

Yukarıdaki ifadede koşul a'nın b'den büyük olmasıdır. Eğer olumluysa x adlı değişkene a değeri atanır, Olumsuzsa x adlı değişkene b değeri atanır.
Örneğin if-else bloğu ile gösterimi:

if (a > b)
    x = a;
else
    x = b;


Örnek:
    int sayi = 15;
    x = ( sayi < 10 ) ? printf("yazi1") : printf("yazi2");

if-else ve switch-case Kullanımlarının Karşılaştırması

1. İşlevsellik: C programlama dilinde switch-case deyimi sadece char ve int veri türlerini destekler. Bu durum if-else deyimine göre dezavantajdır. switch-case deyimlerinde aralık kontrolü (x > 1000) yapılamaması yine bir dezavantajdır.

2. Performans: Her iki karşılaştırma deyiminin kullanımı farklı derleyicilerde ve farklı programlama dillerinde farklı performans sonuçları üretebilir. Genelde switch-case kullanımı daha performanslı çalışır.

3. Okunabilirlik: switch-case deyimlerinin kod okunabilirliği her zaman daha yüksektir.

switch-case Kullanım Hataları

break deyiminin kullanılmasının unutulması.
switch-case bloğundaki { } sembollerinin kullanımlarının unutulması.
default deyiminin ve içeriğinin kullanımının unutulması.
Kontrol edilen değişken ile verilen sabitlerin farklı tipte olması.
int ve char veri türleri dışında değişken tanımlamaya çalışmak (double, string)



switch…case Bloğu

Switch-case yapısı, bir değişkenin aldığı değerlere bağlı olarak program akışındaki belirli işlemlerin yerine getirilmesini sağlar. Aslında bu tür işlemleri if deyimi yardımıyla yerine getirebiliriz. Ancak bazı uygulamalarda if deyiminin kullanılması programın karmaşıklığını artırabilir ve okunabilirliğini azaltabilir.

Eğer bir değişkenin aldığı değer belirli sabitlerle karşılaştırılacak ve bunun sonucunda farklı işlemler yapılacak ise if deyimi yerine switch deyimi kullanmamız daha sağlıklı olacaktır. Önemli bir nokta, switch-case yapısı sadece char ve int veri türleri için kullanılabilir.


Bir değişkenin aldığı değerlere bağlı olarak, program akışındaki belirli işlemlerin yaptırılmasını sağlar.
Aslında bu tür işlemleri if deyimi yardımıyla yerine getirebiliriz.
Ancak bazı uygulamalarda if deyiminin kullanılması programın karmaşıklığını artırabilir ve okunabilirliğini azaltabilir.
Eğer bir değişkenin değeri belirli sabitlerle karşılaştırılacak ve bunun sonucunda farklı işlemler yapılacak ise if deyimi yerine switch deyimi kullanmamız daha sağlıklı olacaktır.
Sadece char ve int veri türleri için kullanılabilir.

Yazım Şekli
switch (değişken) {
    case sabit1:  
        deyim1
        break;
    case sabit2:
        deyim2
        break;
        …
    case sabitn:
        deyimn
        break;
    default:
         deyimd;
    }

değişken değeri sabit1 değerine eşitse  deyim1 çalıştırılır ve break kullanılarak bloktan çıkış yapılır.
değişken değeri herhangi bir sabite eşit değilse default  sabitinin deyimi deyimd çalışır.

if-else Kullanım Hataları

Hata-1
if sayi==10         //Söz dizimi hatası   
   printf ("Girilen sayi 10\n");

Koşul ifadesinde ( ) sembolleri kullanılmadığı için “syntax error” hatası alınır (Söz dizimi hatası).

Hata-2
if (sayi==10);            //Boş ifade
   printf ("Girilen sayi 10\n");

Koşul ifadesinden sonra ; sembolü kullanılmıştır. C derleyicisi için boş bir ifadedir. Sonraki satır bu satırdan bağımsızdır.

Hata-3
if (10<=sayi<=50)          //Mantıksal Hata   
Sonucu her zaman doğru olan mantıksal bir hatadır.

Koşul ifadesi soldan sağa doğru değerlendirilir. sayi değişkenin değeri 10 ile karşılaştırılır.
10’dan küçükse false yani 0 sonucu döner,
10’dan büyükse true yani 1 sonucu döner,
Her iki durum da (0 veya 1 sonucu) dönen değer 50’den küçük olacağı için bu ifade her zaman doğru sonuç verir.
Bunun yerine  ((sayi>=10) && (sayi<=50)) koşul ifadesi kullanılmalıdır.


Hata 4
if (sayi=10)             //Mantıksal Hata
Sonucu her zaman doğru olan mantıksal bir hatadır.
Koşul ifadesinde karşılaştırma operatörü == yerine, atama operatörü = kullanılmıştır.
 Atama sonucunda 10 değeri oluşur.
10 değeri 0’dan büyük olduğu için sonuç “true” dönecektir ve bu da yanlış bir sonuç üretecektir.

Atama operatörü yerine, == karşılaştırma operatörü kullanılmalıdır.

Koşullarda Hızlı Değerlendirme

C programlamada, koşulların mantıksal değerlendirmelerinde, beklenilen değere ulaşıldığında koşulun tamamı değerlendirilmeden koşuldan çıkılır.

VEYA kullanımında koşulun ilk kısmı DOĞRU (true) ise koşulun tamamı DOĞRU olacağı için koşulun ikinci kısmı değerlendirilmez.

VE kullanımında koşulun ilk kısmı YANLIŞ (false) ise koşulun tamamı YANLIŞ olacağı için koşulun ikinci kısmı değerlendirilmez.

Örnek: if ((a>b) && (a<c)) eğer (a>b) YANLIŞ ise (a<c) değerlendirilmez.

Örnek: if ((a>b) || (a<c)) eğer (a>b) DOĞRU ise (a<c) değerlendirilmez.

Yazdığınız programın performansı açısından koşulların nasıl değerlendirildiğini iyi bilip, ona göre koşul sırası koymamız gerekmektedir.

Örnek: if ((ögrenci_no==12345) && (ögrenci_isim="Veli"))

Bu örnekte en hızlı şekilde YANLIŞ (false) sonucu almak istiyorsak, en çok seçilebilir olan koşulu en sola yani başlangıca koymamız gerekmektedir.

İç içe if…else Blokları (Nested If)

if-else yapıları içerisine başka if-else yapıları yerleştirerek birden fazla koşul aynı anda test edilebilir.

if (sayi < 0)
   printf("Negatif sayı girdiniz\n");
else
     if (sayi > 0)
          printf("Pozitif bir sayı  girdiniz\n");
     else
         printf("Sıfır sayısını girdiniz\n");

Diğer bir kullanım şekli aşağıdaki gibidir:

     if(koşul_1) {
        deyimler; //(küme_1)          
      }
      else if(koşul_2) {
        deyimler; //(küme_2)
      }
      ….
      ….
      else if(koşul_n-1) {
        deyimler; //(küme_n-1)
      }
      else {
        deyimler; //(küme_n)
       }


Örnek: Girilen notun harf karşılığını bulma
Girilen not;
60 ile 65 arasındaysa DD
65 ile 70 arasındaysa DC
70 ile 75 arasındaysa CC
75 ile 80 arasındaysa CB
80 ile 85 arasındaysa BB
85 ile 90 arasındaysa BA
90 ile 100 arasındaysa AA
yazdıran bir program yazalım. Bunların dışındaysa «Uygun değer girmediniz!» şeklinde uyarı verip, programdan çıkacak.

Cevap:
Standart C kütüphanesinde bulunan printf() fonksiyonu, değişkenlerin tuttuğu değerleri, onların adreslerini veya bir mesajı ekrana belli bir formatta yazdırmak için kullanılan fonksiyondur.

scanf() fonksiyonu klavyeden veri okumak için kullanılan fonksiyondur.








if…else Bloğu

if ve else tek bir karşılaştırma deyimi olup else kullanımı isteğe bağlıdır.
Eğer bu koşul olumlu ise if den sonraki bölüm yürütülür ve else den sonraki bölüm atlanır.
 Koşul olumsuz ise if den sonraki küme atlanır ve eğer varsa, else den sonraki kümedeki işlemler gerçekleştirilir.


if (koşul)
   { Doğru ise İşlem1}
else
   { Yanlış ise İşlem2}

Aşağıdaki her iki örnek aynı işlemi gerçekleştirmektedir. Tek fark birinci örnekte { } sembollerinin kullanılmasıdır. Tek satır deyim içeren bloklarda, { } sembollerinin kullanılmasına gerek yoktur.


if (sayi < 0) {
   printf("Negatif sayı girdiniz\n");
}
else {
  printf("Sıfır veya pozitif bir sayı  girdiniz\n");
}


if (sayi < 0)
   printf("Negatif sayı girdiniz\n");
else
  printf("Sıfır veya pozitif bir sayı  girdiniz\n");

Koşul

Akış kontrollerinin ve koşul ifadelerinin hem programlama dillerinde ve hem de uygulama altyapısında her zaman önemli bir yeri vardır. İyi bir yazılım geliştiricinin koşul ifadelerini iyi bilmesi gerekir. Yazdığımız uygulamanın hangi koşulda nasıl davranacağını bilip buna göre bir akış kontrolü oluşturmamız gerekir.

Tüm programlama dillerinde olduğu gibi en temel koşul ifadesi «if-else» bloklarıdır.

Koşul ifadelerinin ve akış kontrollerinin programlama dillerinde ve uygulama altyapısında her zaman önemli bir yeri vardır.
Yazdığımız uygulamanın hangi koşulda nasıl davranacağını belirterek bir akış kontrolü oluşturabilmek için koşul ifadelerinin iyi bilinmesi gereklidir.

Tüm programlama dillerinde olduğu gibi en temel koşul ifadesi «if-else» bloklarıdır.

Sonucu DOĞRU veya YANLIŞ olan herhangi bir ifadeye “koşul” denir.
DOĞRU -> «1» ile gösterilir.
YANLIŞ -> «0» ile gösterilir.

Örnek:
if (kisi_boy > 170)
    printf("Uzun boylusunuz\n");

(kisi_boy > 170) ifadesi bir koşuldur.

Koşullar, karşılaştırma operatörleri ve mantıksal operatörler kullanılarak oluşturulurlar.


8 Ekim 2016 Cumartesi

Hanoi Kuleleri Oyunu C#.Net (WPF)

Uygulama C#.Net (WPF) ile geliştirilmiştir.

 
Hanoi Kuleleri Oyunu Nedir?
Hanoi kuleleri oyunu, basit ve matematik temelli bir bulmacadır. Oyun 3 sopa ve bu sopalar içerisinde bulunan halkalardan oluşur. Oyunun amacı bu halkaları sıralı bir şekilde en sağdaki sopaya sıralamaktır. Oyunda her seferinde sadece bir halka taşınabilir. Her hamlede sadece en üstte bulunan halka diğer bir sopaya taşınabilir. Diğer sopada daha önceden halkalar bulunabilir ancak hiçbir halka kendisinden küçük bir halkanın üzerine koyulamaz. 
En az hamde oyunu tamamlamakta diğer bir önemli konudur. 
En az hamle sayıları 
3 halka = 7 hamle 
4 halka = 15 hamle 
5 halka = 31 hamle 
6 halka = 63 hamle 
7 halka = 127 hamle 
8 halka = 255 hamle

Uygulamanın Bütün Kodları: http://www.fauset.hol.es/codes/HanoiTowers_Wpf.rar

7 Ekim 2016 Cuma

Printf ve Scanf

printf () - Tip belirleyici (conversion specifier)

% işareti ile başlar ve bir veya iki karakterden oluşur (%d gibi). Ekrana yazdırılmak istenen değişkenin tipi, % işaretinden sonra belirtilir. Ayrıca biçim ifadesinin içine, sola - sağa yaslama, noktadan sonra x basamak yaz vb gibi isteklerimizi belirten karakterler de ekleyebiliriz.
Gerçek sayıların yazdırılmasında, noktadan sonra yazılacak basamak sayısı durumların ifade edilmesi için ve tamsayıların aynı hizada yazdırılması için nokta operatörü veya rakamlar kullanılır. Aynı şekilde karakter katarlarının sağa ya da sola dayalı yazdırılması için veya bir karakter katarındaki karakterlerin kaç tanesinin yazdırılacağını belirtmek için de yine nokta, eksi gibi operatörlerin ve rakamların çeşitli kombinasyonları kullanılır.


scanf() Fonksiyonu

Birçok programda ekrana verilerin bastırılmasının yanı sıra klavyeden veri okunması gerekebilir. scanf() fonksiyonu klavyeden veri okumak için kullanılan fonksiyondur. Tip belirleyicileri printf fonksiyonu ile aynı mantıkta kullanılır ve % sembolü ile ifade edilir.
Örneğin klaveden bir x tamsayısı okumak için aşağıdaki ifade kullanılır:
    scanf("%d", &x);